Bu Blog içinde Ara

7 Nisan 2021 Çarşamba

HAZARDA İKİ NAMAZI BİRDEN KILMA

--. Abdullah ibn Abbâs (r.anhümâ)'dan rivayet edilmiştir:"Peygamber (s.a.v) Medine'de akşam ile yatsı namazını (n farzlarını birleştirerek) yedi (rekat) olarak ve öğle ile ikindi namazını da (birleş­tirerek) sekiz (rekat) olarak kıldı." Eyyûb: 'Acaba bunu yağmurlu bir gecede kıldı?' diye sordu. Abdullah ibn Abbâs:- 'Umulur ki' diye cevap verdi." Buhârî, Mevâkîtu's-Salât 12, Teheccüd 30; Müslim, Salâtu'l-Musâfirîn (705); Ebu Dâvud, Sefer 5 (1210, 1211, 1214); Tirmizî, Salât 24 (187); Nesâî, Mevâkîtu's-Salât 47; İbn Mâce, Salât 74 (1069); Ahmed b. Hanbel, 1/221, 223, 251, 273, 283 (Birinci rivayet)

Bir rivayette, Abdullah ibn Abbâs şöyle der:"Resulullah (s.a.v) ile birlikte iki namazı bir arada kılmak suretiyle sekiz (rekat olarak) ve (yine) iki namazı bir arada kılmak suretiyle yedi (rekat ola­rak) namaz kıldım.

Amr der ki: (Ebu Şa'sâa'ya:)- 'Ey Ebu Şa'sâa! Zannederim, öğleyi te'hir ve ikindiyi ise acele kıl­dı. Akşam namazını te'hir ve yatsı namazını da acele kıldı' dedi. Ebu Şa'sâa:

- 'Ben de bunu (öyle) zannediyorum' dedi." Buhârî, Teheccüd 30; Müslim, Salâtu'l-Musâfirîn 55 (706) (İkinci rivayet)

Müslim'in bir rivayetinde, Abdullah ibn Abbâs şöyle der:"Resulullah (s.a.v), hiçbir korku ve yolculuk hali yokken, öğle namazı ile ikindi namazını bir arada ve akşam namazı ile yatsı namazını (n farzlarını birleştirerek) bir arada kıldı." Müslim, Salâtu'l-Musâfirîn 49 (705)

Yine Müslim'in bir rivayetinde, şu ilave vardır:"(Hadisin ravisi) Ebu'z-Zubeyr der ki: '(Ravi) Saîd (b. Cübeyr)'e: 'Acaba Re­­sulullah (s.a.v), bunu niçin (böyle) yaptı?' diye sordum. Saîd (b. Cü­beyr)'de şöyle dedi:- 'Ben de, (bu meseleyi) senin sorduğun gibi Abdullah ibn Abbâs'a sordum.' O da:- 'Resulullah (s.a.v), ümmetinden hiçbir kimseyi meşakkate sokma­mak istedi' diye cevap verdi." Müslim, Salâtu'l-Musâfirîn 50 (705)

Yine Müslim'in buna benzer başka bir rivayeti daha var. Bu rivayette, Abdullah ibn Abbâs'ın, "Hiçbir korku ve yağmur hali yokken" ifadesi yer almaktadır. Müslim, Salâtu'l-Musâfirîn 54

Yine Müslim'in başka bir rivayetinde, Abdullah b. Şakîk el-Ukaylî der ki:""Bir gün Abdullah ibn Abbâs, ikindiden sonra bize hutbe verdi. Bu hutbe, ta güneş kaybolup yıldızlar görününceye kadar devam etti. Halk: 'Namaza namaza ….' demeye başladı. Derken yanına Temîm oğullarından fütursuz ve sözünü esirgemeyen bir adam gelip: - 'Namaza namaza ….' dedi. Bunun üzerine Abdullah ibn Abbâs:- 'Annesiz kalasıca! Bana sünneti mi öğretiyorsun?' dedi. Sonra da:- 'Ben, Resulullah (s.a.v)'in öğle namazı ile ikindi namazını ve ak­şam ile de yatsı namazını (n farzlarını birleştirerek) bir arada kıldığını gördüm' dedi.

Abdullah b. Şakîk: '(Abdullah ibn Abbâs'ın) bu sözünden kalbime bir şüphe düştü. Hemen Ebu Hureyre'ye gidip ona (Resulullah'ın öğle namazı ile ikindi namazını ve akşam ile de yatsı namazını birleştirerek bir arada kılıp kılmadığını) sordum.O, Abdullah ibn Abbâs'ın (bu) sözünü doğruladı' dedi." Müslim, Salâtu'l-Musâfirîn 57

Yine Müslim'in diğer rivayetinde, Abdullah b. Şakîk el-Ukaylî der ki:"Bir adam, Abdullah ibn Abbâs'a:'Namaz(ı kıl)' dedi. Abdullah ibn Abbâs sustu. Sonra (yine ona):'Namaz(ı kıl)' dedi. Abdullah ibn Abbâs (yine) sustu. Sonra (yine ona):- 'Namaz(ı kıl)' dedi. Abdullah ibn Abbâs (yine) sustu. Sonra (bu sözü söy­­­leyen adama):- 'Annesiz kalasıca! Namaz (kılmay)ı, bize mi öğreteceksin? Biz, Re-sulullah (s.a.v) döneminde iki namazı (birleştirerek) bir arada kı-lı­yor­duk' diye cevap verdi." Müslim, Salâtu'l-Musâfirîn 58

Ebu Dâvud, Tirmizî ve Nesâî; Müslim'in 49 (705) nolu hadisine benzer bir şekilde rivayette bulunmuşlardır. Ebu Dâvud, Sefer 5 (1210); Tirmizî, Salât 24 (187); Nesâî, Mevâkîtu's-Salât 47

Yine Ebu Dâvud'un, الْعِشَاءَ "Yatsı (namazı)" ile ilgili kısma kadar rivayet ettiği hadis, muttefekun aleyhtendir. Ebu Dâvud, Sefer 5 (1210)

Yine Ebu Dâvud'un, başka bir rivayetinde, فِي غَيْرِ مَطَرٍ "Hiçbir yağmur hali yokken…" ilavesi yer almaktadır. Ebu Dâvud, Sefer 5 (1211)

Yine Ebu Dâvud'un, وَلَا سَفَرٍ "Hiçbir yolculuk hali yokken" ifadesine ka­dar rivayet ettiği başka bir rivayeti, Müslim'in bir rivayetine benzemektedir. Müslim, Salâtu'l-Musâfirîn 49 (705); Ebu Dâvud, Sefer 5 (1210)

Yine Ebu Dâvud, şu rivayeti de ilave etmiştir:(Hadisin ravisi) Ebu'z-Zübeyr, bu hadisi rivayet edip (sonra da) şöyle de­di:"(Bu olay,) Tebük seferine çıktığımızda oldu" Ebu Dâvud, Sefer 5 (1210)

Nesâî, ikinci rivayeti nakletmiştir. Bu hadis, muttefekun aleyhtendir. Bu hadisin lafzı şu şekildedir:"Peygamber (s.a.v) ile Medine'de sekiz (rekat olarak) bir arada ve yedi (rekat olarak) bir arada kıldım. Öğle namazını te'hir etti, ikindi namazını ta'cil etti, akşam namazını te'hir etti ve yatsı namazını da ta'cil etti." Nesâî, Mevâkîtu's-Salât 44

Yine Nesâî'nin başka bir rivayeti, ziyadesiz bir şekilde Müslim'in bir ri­va­yetine benzemektedir. Müslim, Salâtu'l-Musâfirîn 49 (705); Nesâî, Mevâkîtu's-Salât 47

Yine Nesâî'nin başka bir rivayeti de şu şekildedir:"Abdullah ibn Abbâs, Basra'da, (meşgul olduğu bir günde) öğle ile ikindi namazını ve akşam ile yatsı namazını (birleştirerek) bir arada kıldı. Aralarında başka bir namaz kılmadı. Abdullah ibn Abbâs, Medine'de, Resulullah (s.a.v) ile birlikte öğle namazı ile ikindi namazını sekiz (rekat olarak) bir arada kıldığını ve ikisi arasında başka bir namaz kılmadığını söyledi." Nesâî, Mevâkîtu's-Salât 44