Fitre nedir? Miktarı nekadardır?
· Fıtr/fitre: ramazan bayramına yetişen ve temelihtiyaçlarının dışında belirli miktarda mala sahip olan Müslümanların(kendileri veya vekâleten) yerine getirmekle yükümlü oldukları malî bir ibadettir
· Fıtr sadakası zekâttan da önce (kronik
olarak)Hicrî 2. yılda meşru kılınmıştır- ramazan orucuyla birlikte
· Yardımlaşmadır- yoksulun ihtiyaçlarını
gidermeki onlar (fakir ve yoksullar da) sevinçli bayram yaşasınlar
· Fitre hadis deliline dayanır:
- İbn Ömer: “Hz. Peygamber fıtr
sadakasını 1 sâ’(3 veya 3.3kg ağırlığında bir ölçek) hurma ve 1 sâ’ arpa olmak
üzere köle,erkek, kadın, küçük ve büyüklere farz kılmış ve insanlar (bayram)
namazınaçıkmadan önce verilmesini emretmiştir” Buhari, zekât 76
- Ebu Said El Hudrî: “Biz Peygamber
devrindefitreyi, yiyecek maddelerinden 1 sâ’ olarak verirdik. O zaman bizim
yiyeceğimizarpa, kuru üzüm, hurma ve keş (yağı alınmış peynir) idi.” Buhari,
zekât 74
- İbn Abbas: “Resulullah oruçları
gereksiz veçirkin sözlerden arındırmak ve yoksullara yiyecek sağlamak için
fitreyi farzkılmıştır. Fitreyi kim namazdan önce öderse, bu makbul biz zekât,
kim denamazdan sonra ödese, herhangi bir sadaka olur.” Buhari, zekât 70
Not: her iki
ölçektekullanılabilir, ancak örfî ölçek daha fazla olduğu için yoksullara da
dahafaydalı olduğundan tercih edilir. Hanefiler dışındakiler için buğdaydan da
1sâ’’dır. Bu 4 cins gıda yerine bunların kıymetleri de verilebilir.
Sözlükte‘yaratmak’, ‘icat etmek’, ‘kesmek’
manalarına gelen fatr kökünden türeyen fıtrkelimesi oruca son vermeyi, orucu
açmayı (iftar) ifade eder. Ramazan ayınıyaşamanın, onun mükâfat ve bereketinden
faydalanmanın bir şükran belirtisiolarak verilen sadakaya sadaka-i fıtr denir.
Kelime Türkçede fitre olarak kullanılmaktadır.
Fıtır sadakası, Ramazan
orucunun farz kılındığı hicri ikinci yılda farz kılınmıştır.Peygamberimiz fıtır
sadakasını 1 sa’ / ölçek (yaklaşık 3 kg.) hurma veya 1 sa’/ ölçek arpa olmak
üzere kadın, erkek, hür ve köle her müslümana farzkılmıştır.[Buhari, Zekat, 70]
Ebu Said el-Hudri’den gelen bir rivayet iseşöyledir: “Biz Peygamber devrinde
fitreyi yiyecek maddelerinden 1 sa’ olarakverirdik. O zaman bizim yiyeceğimiz
arpa, kuru üzüm, hurma ve yağı alınmışpeynir idi.”[Buhari, Zekat, 74]
Hadislerde sadaka-i fıtrın miktarı, buğday,arpa, hurma veya üzümden bir sâ’
(Hz.Peygamber döneminde kullanılmakta olan bir ölçü birimi olup yaklaşık 3 kg)
olarakbelirlenmiştir. Sadaka-i fıtrın bu sayılan maddelerden belirlenmesi, o
günkütoplumun ekonomik şartları ve beslenme alışkanlıklarından
kaynaklanmaktadır.Buna göre her Müslüman kendi yöresinde en çok tüketilen temel
yiyecek maddesiüzerinden fitre vermelidir.
Fıtırsadakasının
maddi manevi birçok hikmeti vardır. Bu konuda Peygamberimizdennakledilen
rivayet şöyledir: “Resulullah fitreyi, oruç tutanı anlamsız veçirkin
davranışlardan temizlesin; muhtaçlara da yiyecek bir lokma olsun diyefarz
kılmıştır.”[Ebu Davud, Zekat, 17]
Fıtırsadakasında
zekâtta olduğu nisap miktarı mala sahip olma şartı yoktur. Ramazanayında oruç
tutmaya gücü yeten zengin fakir her Müslümanın fitre vermesigerekir. Buna fitre
alma durumunda olan fakir Müslümanlar da dâhildir. Busayede her Mü’min, muhtaç
durumda olan diğer Mü’min kardeşlerine yardım etmeninsevinç ve mutluluğunu
yaşar.
Her birMüslüman,
fitre verirken kendi çevresinde yaşayan bir
yoksulu (miskini) bir gün doyuracak miktardayiyeceği ölçü almalıdır. .
Fitre
vermekleyükümlü olan bir kişi –şayet maddi imkânı müsaitse- bakmakla yükümlü
olduğu ana– babası, eşi ve çocuğu için de fitre verebilir. Fitrelerin en geç
bayramnamazı vaktine kadar ödenmesi gerekir.
Allah Teâlâşöyle
buyurur: “Sayılı günlerde… Sizden kim hasta veya yolculukta olursa, ogünler
sayısınca diğer günlerde oruç tutsun. Onu tutabilenlere bir yoksulu
doyuracakfidye de gerekir. Kim bir hayrı içten gelerek yaparsa onun için daha
hayırlıolur. Oruç tutmanız sizin için daha iyidir. Bir bilseydiniz!” (Bakara,
2/184)
Bu
konudaPeygamberimizden nakledilen rivayet şöyledir: “Resulullah fitreyi, oruç
tutanıanlamsız ve çirkin davranışlardan temizlesin; muhtaçlara da yiyecek bir
lokmaolsun diye farz kılmıştır.” (Ebu Davud, Zekât, 17; İbn Mâce, Zekât, 21. )
Abdullah
b.Ömer'den rivâyet edilen bir hadîse göre Hz. Peygamber (s.a.v.)
Ramadan'dançıkış sadakasını hurmadan bir sâ' veya arpadan bir sâ' miktarı olmak
üzere, herMüslüman hür, köle, erkek ve kadına farz kılmıştır. (Buhari, Zekat
70, 71, 73,74, 76, 78; Muslim, Zekat 13, (984); Muvatta, Zekat 51, 53, 55, (1,
283); )
Abdullah ibniAbbas
Radiyallâhu Anhumâ rivayet ediyor: “Rasulullah (s.a.v.), oruçlunun boş,çirkin
ve ölçüsüz sözlerden temizlenmesi ve fakirlere bir azık olması içinfıtır
sadakasını emretti. Kim bunu bayram namazından önce öderse, o makbul birsadaka
olur. Kim de bayram namazından sonra verirse, o başka vakitlerde
verilensadakalardan birisi olur.”(İbni Mâce, Zekât: 21)
Buhârî veMuslim'de
İbn Ömer'den rivâyet edildiğine göre Rasûlullah (s.av.),fıtırsadakasının
insanlar bayram namazına gitmeden önce verilmesiniemretmiştir.(Buhârî,
"Zekât", 70; Muslim, "Zekât", 22)
Halk
(Hz.Muaviye'nin bir hitabesi üzerine) yarım sa' buğdayı bir sa' hurmaya
denkkıldılar. İbnu Ömer Hazretleri (ra) fıtr sadakasını hurmadan verirdi.
(Birsene) Medine halkı hurmaya muhtaç oldu. İbnu Ömer (o yıl) sadaka-i
fıtrınıarpadan verdi."(Buhari, Zekat 77 )
Kays İbnu Sa'dİbnu
Ubade'den Rasulullah (s.a.v.), zekat emri gelmezden önce, bize sadaka-i fıtr'ı
emretmişti. Zekat farz kılınınca,fıtr sadakasını ne emretti ne de nehyetti. Biz
onu yerine getirmeye devamettik..." (Nesai, Zekat 35, (6, 49); İbnu Mace,
Zekat 21, (1828) )
Ayet vehadislerden
açıkça görüldüğü gibi fitre bir yoksulu doyuracak miktardayiyecektir. Bu ya
yiyecek ya da o yiyeceği alacak miktarda para olarakverilmelidir. Fitrenin
Miktarı Ne Kadardır?
Fitre başlıca
4madde üzerinden verilir:
1 - Buğday
veyabuğday unundan. Bunun vâcib olan miktarı, yarım sa' (520 dirhem: 1667 gr.)
dır.
2 - Arpadan
veyaarpa unundan. Bunun miktarı ise, bir sa' (1040 dirhem: 3333 gr.) dır.
3 - Her türlükuru
üzümden. Bunun miktarı da bir sa' (3333 gr.) dır.
4 - Kuruhurmadan.
Bunun miktarı ise yine 1 sa' (3333 gr.) dır.
Bu 4
gıdamaddesinden herhangi birine göre fitre verilebilir. Bu fitreler aynen
hurma,buğday, üzüm olarak verilebileceği gibi, kıymetleri para olarak da
verilebilir.
Fıtır sadakasında
zekâtta olduğu nisap miktarı mala sahip olma şartı yoktur. Ramazanayında oruç
tutmaya gücü yeten herMüslümanın fitre
vermesi gerekir.
FITIR SADAKASININ
HÜKMÜ
Fıtır SadakasıHer
Bir Müslümana Farzdır. Bunun delili Abdullah b. Ömer radıyallâhu
anhumâhadisidir: “Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve sellem, fıtır sadakasını bir
sâ’kuru hurma veya bir sâ’ arpa olarak Müsümanlardan köle kimseye de, hür
kimseye de, erkeğe de, kadına da,küçüğe de, büyüğe de farz kılmıştır. İnsanlar
bayram namazına çıkma- dan önceverilmesini emretmiştir.” (Muttefekun aleyh)
Ayrıca yukarıda geçen İbn Abbasradıyallâhu anhumâ hadisi de şöyledir:
“Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve sellem,fıtır sadakasını (bayram zekâtını)
oruçlu için bir arınma … olarak farz kılmıştır.”(Ebû Dâvûd, 1609. el-Elbânî
hasen olduğunu belirtmiştir.
FITIR
SADAKASINELERDEN VERİLİR?
Fıtırsadakasında
verilmesi vacip olan şey insanoğlunun yiyeceği şeylerdir (kuruhurma, pirinç,
şeker, kurutulmuş süt vb.). Fıtır sadakası verecek olan kişibeldesinin baskın
olan yiyeceği hangisi ise o yiyecekten bir sâ’ verir.Cumhurun görüşü bu
yöndedir. Ebû Saîd el-Hudrî radıyallâhu anh rivayetiylegelen hadiste şöyle
demiştir: “Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve sellem zamanındabiz (fıtır
sadakasını) bayram günü bir sâ’ yiyecek (veya bir sâ’ arpa ya da birsâ’ kuru
hurma veya bir sâ’ kuru süt yahut da bir sâ’ kuru üzüm) verirdik.Yiyeceğimiz
arpa, kuru üzüm, kurutulmuş süt ve kuru hurma idi.” (Buhârî, 1439,1435)
• Hafız İbnHacer
(Fethu’l-Bârî, 3/373’te) şöyle demektedir: “ “.. bir sâ’ yiyecek veya birsâ’
kuru hurmadan…” sözü “yiyecek” ile daha sonra zikrettiklerinin
birbirindenfarklı şeyler olduğunu gerektirir.”
•
Şeyhulislam(Mecmû’u’l-Fetâvâ, 21/205’te) şöyle demiştir: “Peygamber sallallâhu
aleyhi ve sellem’infıtır sadakasını kuru hurmadan bir sâ’ veya arpadan bir sâ’
olarak emretmesi–ulemanın çoğunluğuna göre bu şekildedir- insanların günlük
azıkları olmasısebebiyledir. Her belde halkı fıtır sadakalarını, beş sınıftan
olmasa da kendiazıklarından verirler.” 22.cilt, 326. sayfada da şöyle demiştir:
“Alimlerinçoğunluğuna göre beldesinin azığından verir. Sahih olan budur.”
Mecmû’u’lFetâvâ,25/69’da
(tasarruf edilerek aktarılmıştır) şöyle demiştir: “Sadakalarda asılolan
fakirlerle eşitlik üzere olmasıdır.
Nitekim Allahteâlâ
şöyle buyurmuştur: “Ailenize yedirdiğinizin orta yollu olanından..”Peygamber
sallallâhu aleyhi ve sellem, fıtır sadakasını bir sâ’ kuru hurmadanveya bir sâ’
arpadan farz kılmıştır. Çünkü bunlar Medine halkınınyiyeceklerindendir. Şayet
bunlar onların yiyeceklerinden değilse, bilakis başkayiyecekleri kullanıyorlarsa, onlarıyiyecek olarak kullanmadıkları
şeylerden vermekle mükellef kılmamış demektir.Nitekim Allah azze ve celle
kefaretlerde bu şekilde emir buyurmamıştır. Fıtır sadakasıda kefaretler
cinsindedir. Her ikisi de bedenle alakalıdır. Mal sadakası(zekât) ise bunun
hilafınadır. Zekât, Allah teâlâ’nın bahşettiklerinincinsinden olan mal sebebi
ile vaciptir.”
•
İbnu’l-Kayyım,İ’lâmu’l-Muvakkı’în, 2/40’ta şöyle demiştir: “Her belde halkı
kendiyiyeceklerinden bir sâ’ miktarında verir. En racih ve şeriatın kurallarına
enyakın olan görüş budur. Yoksa yiyeceği balık veya pirinç ya da darı olan
kimsenasıl olacak da kuru hurma ile mükellef kılınacak?” İ’lâmu’l-Muvakkı’în,
2/12’de(tasarrufa) şöyle demiştir: “Peygamber sallallâhu aleyhi ve sellem,
fıtırsadakasını kuru hurmadan bir sâ’ veya arpadan bir sâ’ … olarak farz
kılmıştır.Bunlar Medine’de o kimselerin en çok kullandıkları yiyeceklerdi.
Yiyecekleridaha başka bir şey olan başka bir belde veya mahalle halkının ise,
kendiyiyeceklerinden vermeleri gerekir. Yiyecekleri hububat haricinde süt, et ve balık
gibiyiyeceklerden ise, fıtır sadakasını
oyiyeceklerden verirler. Alimlerin cumhurunun görüşü bu yöndedir. Farklı bir
şeysöylenmesi mümkün olan olmayan isabetli görüş de budur. Zira
maksat,yoksulların bayram günü açıklarını kapamak, beldelerindeki diğer
insanlarınyedikleri ile eşit seviyeye çıkarılmalarıdır. Hangi tür
yiyeceklerdenverileceği nassen belirtilmiştir. Çünkü o kimseler bayram günü
yiyecek edinmekadetine sahip değillerdi. Bayram günü yedikleri senenin sair
günlerindekigibiydi. Bu nedenle kurban bayramı günü yiyecekleri kurbanlıkların etleri olduğu için bu
etlerdenfakire ve ziyarete gelene yedirmekle emrolunmuşlardır. Belde halkının
adetibayram günü çeşitli yiyecekler yapmak/edinmek ise, kendi yiyeceklerinden yoksullara
vermeleri caiz ve hatta meşru kılınmıştır.Bu görüş, ifade edilmesicaiz muhtemel
bir görüştür. Allah en iyi bilendir.” eş-Şerhu’l-Mumti, 2/692’deyer aldığı
üzere İbn Useymîn’in görüşü bu yöndedir.
Sadaka-iFıtır
(fitre) zekat gibi Tevbe suresinin 60.'ıncı ayetinde bildirilen
yerlereverilir.Yalnız ,zengin olan zekat memuruna,kadın kocasına,erkek
hanımına,usul(ana,baba,dede,nene ne kadar ileri giderse gitsin ceddine)furu'(ne
kadar aşağıinerse insin çocuklar ve torunlara,dul olsa bile kız
çocuklarına,nisapmiktarına yakın malı olup şer'an zengin sayılan kimseye ve
zekatın verilmediğihiç bir yere verilmez. Ancak fakir olan akrabalara(kardeşler
ve yeğenlere,fakirolan geline,fakir olan damada,hala,dayı gibi,furu ve usul
olmayan akrabalaraverilebilir.Zekatta aynı hükme tabidir.
SONUÇ
Sadaka-i fıtri,
sadece şu dört maddeden vermek vaciptir:Buğday, arpa, hurma ve kuru üzüm.
Buğdaydan yarım sa', diğerlerinden birer sa'verilir. Aynı zamanda buğday ve
arpa unundan da verilebilir. Bunlardan aynenverilebileceği gibi, kıymetleri
takdir edilerek nakit olarak da verilebilir.
İsteyen bu zikredilen
maddelerden tarttırarak dağıtsın isteyendeonun bedelini ödesin. Ama bunu
yaparken kimse kimseyi itham etmesin ve tuttuğuorucu zayi ettirmesin. Öyle
zevatlar varki günümüzde zannedersin ki Şeyhulislam… ağzında cigara veya allı
pullu giysiler bilmem ne birliği bilmem ne başı, hoşkim seçti oda belirsiz veya
her gün sinek kaydı traşla çıkıp olmaz bak şurdaböyle burada böyle diye atan
tutan ahkam kesen ilmi ile ameli birbirine tabantabana zıt bir çok ….
Cigaralı…. Şeyhulislamlar bulursunuz. İşlerine geldimiİmam Buhari şöyle dedi,
İbn Teymiyye vs … şöyle dedi derler. Bu meselededeMisal İmam Ebu Hanife, İmam
Buhari, İmam İbn Teymiyye vs. Bu sayılan hadistegeçenlerden verileceği gibi
değerleride verilebilir demiştir. Allah ccibadetlerimizi kabul eylesin. Lütfen
neden veriyorsanız verin ama suyubulandırmayın lütfen.