Soru:
Terâvih namazının fazîleti nedir?
Cevap:
Hamd, yalnızca Allah'adır.
Birincisi:
Terâvih namazı, âlimlerin ittifakıyla müstehap bir sünnettir. Terâvih
namazı aynı zamanda gece namazından (kıyamdan)dır. Gece namazına teşvik ve
fazîletinin beyanı hakkında gelen Kur'an ve sünnetten deliller, Terâvih
namazını da kapsar.
İkincisi:
Ramazan kıyamı (yani Terâvih namazı), bu ayda kulun, onu vesile kılarak
Allah Teâlâ'ya yakınlaşmaya çalıştığı en büyük ibâdetlerdendir.
Değerli âlim Hâfız İbn-i Receb -Allah ona rahmet etsin- bu konuda şöyle
demiştir:
"Bilmelisin ki Ramazan ayında mü'minin nefsi için iki cihad bir araya
gelir: Oruç tutmak sûretiyle gündüz cihadı, namaz kılmak sûretiyle de gece
cihadı. Kim, bu iki cihadı bir arada bulundurursa, ecri hesapsız olarak
verilir."
Ramazan gecelerini namazla geçirmeye teşvik etmek ve fazîletini açıklamak
hakkında bazı özel hadisler gelmiştir.
Bu hadislerden bazıları şunlardır:
(( مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا
تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.)) [ رواه البخاري ومسلم ]
"Kim, Allah'ın vâdettiği sevaba inanarak ve sevabını yalnızca Allah'tan umarak Ramazan gecelerini namaz kılarak geçirirse, geçmiş (küçük)
günahları bağışlanır."[1]
İbn-i'l-Münzir -Allah ona rahmet
etsin-, mağfiretin büyük ve küçük günahların hepsini kapsayacağını kesin bir
dille söylemiştir.
Fakat İmam Nevevî -Allah ona rahmet etsin- şöyle demiştir:
"Fakihler nezdinde bilinen; bu mağfiretin, büyük günahların değil de
sadece küçük günahlara âit olduğudur."
Bazı âlimler ise şöyle demişlerdir:
"Küçük günahlara rastlamadıkça büyük günahlardan bazısı
hafifletilebilir."[2]
Üçüncüsü:
Mü'minin, Ramazan'ın son on gününde ibâdet konusunda diğer günlerden daha
çok gayretli olması gerekir. Çünkü Ramazan'ın son on gününde Allah Teâlâ'nın
hakkında şöyle buyurduğu Kadir gecesi vardır:
﴿ لَيۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ
خَيۡرٞ مِّنۡ أَلۡفِ شَهۡرٖ ﴾ [ سورة القدر الآية: 3 ]
"Kadir gecesi (içerisinde Kadir gecesi olmayan) bin aydan daha hayırlıdır."[3]
Nitekim Kadir gecesini namaz kılarak geçirmenin sevabı hakkında Nebi -sallallahu
aleyhi ve sellem-'in şu hadisi gelmiştir:
(( مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ
لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.)) [ رواه البخاري ومسلم ]
"Kim, Allah'ın vâdettiği sevaba inanarak ve sevabını yalnızca Allah'tan umarak Kadir gecesini namaz kılarak geçirirse, geçmiş (küçük)
günahları bağışlanır."[4]
Bunun içindir ki Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- Ramazan'ın son on
gününde diğer günlerden daha fazla ibâdet ederdi.
Nitekim Âişe'den -Allah ondan ve babasından râzı olsun- rivâyet olunduğuna
göre o şöyle demiştir:
(( كَانَ رَسُولُ اللهِ H يَجْتَهِدُ فِي الْعَشْرِ
الْأَوَاخِرِ، مَا لَا يَجْتَهِدُ فِي غَيْرِهِ.))
[ رواه مسلم ]
"Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- Ramazan'ın son on
gününde diğer günlerden daha fazla ibâdet ederdi."[5]
Yine Âişe'den -Allah ondan ve
babasından râzı olsun- rivâyet olunduğuna göre o şöyle demiştir:
(( كَانَ النَّبِيُّ H إِذَا
دَخَلَ الْعَشْرُ شَدَّ مِئْزَرَهُ، وَأَحْيَا لَيْلَهُ، وَأَيْقَظَ أَهْلَهُ.))
[ روه
البخاري ومسلم ]
"Nebi
-sallallahu aleyhi ve sellem-, Ramazan'ın son on
günü girdiği zaman eteğini toplar (eşleriyle
cimâ etmekten imtinâ eder), bütün
ciddiyet ve heyecanıyla geceyi uykusuz geçirerek ibâdet ve taatle ihyâ eder ve ev halkını (gece namazı kılmaları için) uyandırırdı."[6]
İmam Nevevî -Allah ona rahmet etsin- hadisin şerhinde şöyle demiştir:
"Bu hadis, Ramazan'ın son on gününde ibâdetleri arttırmanın ve
gecelerini ibâdetlerle geçirmenin müstehap olduğuna delildir."
Dördüncüsü:
Ramazan gecelerinde Terâvih namazını cemaatle edâ etmek ve imam namazı
bitirinceye kadar mescitte onunla beraber kalmak gerekir. Zirâ namaz kılan
kimse, gecenin az bir vaktinde namaz kılmış olsa bile, bu ameliyle gecenin
tamamını namaz kılmış gibi sevap kazanır. Çünkü Allah Teâlâ, büyük lütuf ve
ihsan sahibidir.
İmam Nevevî -Allah ona rahmet etsin- şöyle demiştir:
"Terâvih namazının müstehap olduğu konusunda âlimler ittifak
etmişlerdir. Fakat Terâvih namazını evinde tek başına kılması mı, yoksa
mescitte cemaatle kılması mı daha fazîletlidir? Konusunda görüş ayrılığına
düşmüşlerdir.
İmam Şâfiî ile tüm ashâbı, Ebu Hanife, Ahmed, Mâlikî âlimlerin bazısı ile
başka âlimler şöyle demişlerdir:
"Ömer b. Hattab ve sahâbe'nin -Allah onlardan râzı olsun- yaptıkları
gibi, cemaatle kılması daha fazîletlidir. Nitekim müslümanlar, bu hâl üzere
(cemaatle kılmaya) devam etmişlerdir."
Nitekim Ebu Zer'den -Allah ondan râzı
olsun- rivâyet olunduğuna göre, Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- şöyle
buyurmuştur:
(( مَنْ قَامَ مَعَ الْإِمَامِ حَتَّى يَنْصَرِفَ كُتِبَ لَهُ
قِيَامُ لَيْلَةٍ.))
[ رواه الترمذي وصححه الألباني في
صحيح الترمذي ]
"Teravih namazını imamla
birlikte sonuna kadar tamamlayan kimseye, o geceyi bütünüyle ibâdetle geçirmiş
gibi sevap yazılır."[7]
Allah Teâlâ en iyi bilendir.
[1] Buhârî, hadis no: 37.
Müslim, hadis no: 759
[2] Hâfız İbn-i Hacer, "Fethu'l-Bârî"
[3] Kadir Sûresi: 3
[4] Buhârî, hadis no: 1768. Müslim, hadis no: 1268
[5] Müslim, hadis no: 1175
[6] Buhârî, hadis no: 2024. Müslim, hadis no: 1174
[7] Tirmizî, hadis no: 806. Elbânî, 'Sahîh-i
Tirmizî'de hadisin sahih olduğunu belirtmiştir.