10- Bayram Namazına Erken Gelmek Bâbı
Abdullah ibnu Busr şöyle dedi: namaz kılmak mekruh olan
vakit çıktıktan sonra kılınan tesbih namazı vaktini kasdederek namazı
ağırdan alan imama şöyle demiştir: " Bizler bu saatte bayram namazını
bitirmiştik. Bu vakit ise nafile olan tesbih namazının kılındığı vakittir.”
Abdullah ibn Busr el-Mâzinî, Şam'da en son vefat eden
sahâbîdir. Vefatı hicrî 88 yılındadır.
Abdullah ibn Busr'un bu sözünü
Ahmed ibnu Hanbel, Humeyr tarîkinden şöyle rivayet etmiştir: Dedi ki: Abdullah
ibn Busr, bir ramazan yâhud kurbân bayramı günü insanlarla beraber bir namaza
çıktı. İmâmın geç davranmasını ayıplayıp
reddetti de, başlıktaki sözleri söyledi.
İbn Battal yukarıda
zikredilen Abdullah İbnu Büsr hadisine dayanarak vaktin zeval anma kadar devam
etmeyeceğini söylemiştir. Ancak bu hadisin İbnu Battal tarafından işaret edilen
bu hükme delaleti açık değildir.
İmam Buhârî'nin el-Berâ'dan
naklettiği hadiste geçen "Bizim bu günde yapacağımız ilk şey namaz kılmak
olacaktır" sözü bayram gününde namaza hazırlanmak ve musallaya gitmek
üzere yola çıkmak dışında hiçbir şeyle ilgilenilmemesi gerektiğini
göstermektedir. Buna bağlı olarak ortaya çıkan sonuç ise şudur: "Namazdan
önce namaz dışında hiçbir şey yapmamak. Bu da zorunlu olarak namazı erkenden
kılmayı gerektirir."
TESBİH NAMAZI
Peygamber
efendimiz amcası Abbas’a, Sana öğreteceğim şeyi yaptığın zaman, eski-yeni,
önceki-sonraki, gizli-açık, hataen veya kasten işlediğin bütün günahları Allahü
teâlâ affeder buyurup tesbih namazının nasıl kılınacağını bildirmiştir. Tirmizî,
Vitir, 19; İbn Mace, ikâme, 190; Ebû Dâvud, Tatavvu, 14; et-Tergib ve't-Terhib,
I, 467, 469. Bu hadisi
Ebû Dâvûd, İbnu Mâce, İbnu Huzeyme, Taberani rivayet etmiştir. Hafız şöyle
demiştir: Bu hadis birçok yoldan rivayet edilmiştir. Ve sahabeden bir cemaat
tarafından da rivayet edilmiştir. İbnu Mübarek şöyle demiştir: "Teşbih
namazı teşvik edilmiş olup, teşbih namazını her zaman âdet haline getirmeli ve
ondan gafil olmamalıdır."
Tesbih Namazı 4 rek'atlı bir
namazdır. Bu namazı kılabilmek için aşağıdaki tesbihi ezber bilmek gerekir.
"Sübhânallâhi vel-hamdü
lillâhi ve lâ ilâhe illallâhü vallâhü ekber. Ve lâ havle ve lâ kuvvete illâ
billâhil-aliyyil-azıym"
Tesbih Namazının Kılınışı : Sübhâneke'den
sonra 15 kere Rüku tesbihinden sonra 10 kere Rükûdan doğrulunca 10 kere, Secde
tesbihinden sonra 10 kere, "Allâhü Ekber" diyerek namaza başlanır.
Zamm-ı sureden sonra 10 kere Secdeden
doğrulunca 10 kere, 2.secde de
tesbihden sonra 10 kere, okunur Böylece birinci rek'at kılınmış olur. İkinci
rek'ate kalkılınca Fâtiha-i şerîfe'den önce yine 15 kere, diğer yerlerde de,
tarif edildiği gibi 10'ar kere okunarak 4 rek'at tamamlanır. Tesbih namazının
diğer tarafları aynen diğer namazlarda olduğu gibidir. Fark sadece okunan
tesbihlerdir. Tesbih namazında beher rek'atte okunan tesbih adedi 75'dir. Dört
rek'atte 300 tesbih okunmuş olur.
Arapça bir kelime olan
"tesbih", Allah Teâlâ'yı noksan sıfatlardan tenzih, kemâl sıfatlarla
tavsif etme ve ululama manasına gelir Dört rek’at olan bu namazda üçyüz defa
"Sühhânallâhi velhamdü lillâhi ve lâ ilâhe illallâhu vellâhu ekber velâ
havle velâ kuvvete illâ billâhil aliyyil azıym" dendiği için bu ismi
almıştır.
Tesbih namazının muayyen-belli
bir vakti yoktur Kerahet vakitlerinin dışında her zaman kılınabilir.
“””DELİNİN BİRİ KUYUYA BİR TAŞ
ATMIŞ KIRK AKILLI ÇIKARAMAMIŞ””””