Kadir gecesinin fazileti konusunda Kur’an ve Sünnetten deliller sabit olmuştur. Bu geceyi ihya etmeyi teşvik eden, ayrıca Peygamber (s.a.v.) ve ashabının bunu ne şekilde ihya ettikleri konusunda ki rivayetler hadis mecmualarında yer aldığı şüphesizdir.
Dolayısıyla on dört asırdan beri Müslümanlar bu geceyi ihya ede gelmişlerdir. Ancak buradaki sorun, bu geceyi ihya etme keyfiyeti ile ilgilidir . Zira dini bilgilerd en mahrum olan bir çok Müslüman, bu geceyi sünnete uygun bir şekilde ihya etmediği ve ibadetler ine bir çok bidatler karıştırdığı görülmektedir.
Dolayısıyla bu geceyi ihya maksadıyla yapılan ve salih zannedile n bir çok amel, ne yazik ki faydasız ve boş bir gayretin ürünü olmaktan çıkmamaktadır. Binaenale yh Müslümanların bu konudaki yanlış uygulamal arını düzelmek için onların bilinçlendirmesi gerekir. Bu alanda gerek ilim adamlarına gerek din görevlerine ve gerekse İslam davetçilerine önemli vazifeler düşmektedir.
Bazı kimseler insanların manevi gıdalarını tıkadığımız iddiasıyla bu makaleyi hoş görmeyebilirler. Ancak bu kardeşlerimize, Peygamber (s.a.v.)’in Hz. Aişe (r.a.)’dan gelen sahih bir hadisi şerifi hatırlatmak isteriz :
“Kim, bizim üzerinde bulunmadığımız bir ameli işlerse, o amel merduttur .” Binaenale yh, sahih delillere dayanmaya n herhangi bir amel manevi gıda değildir.
Öyleyse bir amelin meşruuluğu, veya salih oluşu, hz. Peygamber in
sünnetine uygunluk arzetmesi yle ölçülür. Eğer İslamın uygulanışı insanların
keyfine göre birakılmış olsaydı, karşımıza binlerce din ortaya çıkardı.
Bu nedenle Sünneti seniyyeye uygun az amel, bidatla karışmış bir çok
amelden daha hayırlıdır.
Cenabı Hak cümlemize hakkı hak bilip ona tabi olmayı ve batılı da
batıl bilip ondan kaçınmayı nasip eylesin, bizleri de kendi rızasına uygun
ameller işlemeyi muvaffak ve müyesser kılsın.
Allahümme inneke afüvvün kerîmün
tuhibbül afve fa'fü anni
Kadir gecesi ramazan ayının son gün günü içerisindedir. Peygamber (SAV)den bu şekilde şöyle buyurduğu sahih olmuştur. "O, ramazan'ın son on günü içerisindedir." Buhari leyletül kadr bab= 3 Ahmed müsned 5/234. te "onu son on günde arayınız." lafzı ile rivayet etmiştir. buhari itifak bab= 1, 9 da- Ebu Davud Fezailü ramazan bab= 2,3- Nesai Sehv bab= 98- İbni Mace Siyam bab= 56- Ahmed 1/13, 43, 2)8, 5, 36, 39, 40, 313, 318, 321, 6/50 de rivayet etmiştir.
Son on günün tek gecelerin de olur. Ancak, tek gece geçen itibarı ile olur. Ve
yirmibiri nci, yirmiüçüncü, yirmibeşinci, yirmiyedi nci, yirmid dokuzuncu
günde kadir gecesi aranır. Ve geriye kalanlar itibarı ile olur.
Peygamber
(SAV)in buyurduğu gibi "kalan dokuzuncu, günde, kalan yedinci günde, kalan
beşinci günde ve kalan üçüncü günde.." Bunun üzerine, ay otuz gün olduğu
zaman bu çift gecelerde olur, ve yirmi ikinci, gece kalan dokuzuncu gece olur.
Yirmidördüncü gece kalan yedinci gece olur. Sahih bir hadiste Ebu Said el
hudri, bu şekilde açıklamıştır. Peygamber (SAV)de ay içinde bu şekilde geceyi ihya
etmiştir.
Eğer ay yirmi dokuz gün olursa geçmiş tarihte olduğu gibi, tarih geriye kalan iledir. Durum böyle olunca, müminin kadir geceisini son on günün hepsinde araması gerekir.
Peygamber (SAV) buyurduğu gibi "onu son on günde
arayınız."sahih buhari= bab= 2,3 leyletül kadr, temcid bab= 21- Müslim
siyam hadis= 205, 206, Ebu Davud siyamü ramazan bab= 5- Tirmizi savm bab= 71-
Malik İ'tikaf hadis= 10, 11,14,- Ahmed 2/2, 27, 62, 74, 157, 6/56, 73, 204
Son yedi günde daha çok olur. Kadir gecesinin en çok olduğu gece yirmiyedi nci gecedir. Ubey bin Ka'b onun yirmiyedi nci gecede olduğuna yemin ederdi. Kendisine denildi ki= Bunu hangi şeyle bildin? Şöyle cevap verdi= Allah resulünün bize bildirdiği ayet (alamet-nişan)ile. "o bize güneşin parlak ve güzel bir şekilde doğduğunu ışıklarının leğen gibi ve ışınsız olduğunu bize bildirmiştir."
Ubey bin Kab'ın Peygamber (SAV)den rivayet etiği bu alamet hadisteki alametler
in en meşhurlarındandır. Onun alametler i hakkında, "O aydınlık, parlak
bir gecedir." Müsnedi Ahmed 5/324
O gece sakindir. Sıcaklığı fazla değil, soğukluğu da fazla değildir. Allah
teala insanların bazılarına bunu rüyasında veya uyanıkken keşfeder ve o kimse
kadir gecesinin nurlarını görür veya kendisine bu kadir gecesidir diyecek
birini görür. Kendisi ile işin ortaya çıkacağı müşahadeliy onun kalbine açar.
Allah (cc) daha iyi bilir.
KADİR GECESİ VE FAZİLETİ
Bu gecede edilen dualar Yüce
Allahın katında kabul edilir. Yüce Allah şöyle buyurmuştur: "Sen Kadir
gecesinin ne olduğunu biliyormu sun? O gece bin aydan daha hayırlıdır” (Kadr
suresi 2-3. ayetler).
Peygamber efendimiz (sallallah u aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: "Kim Kadr gecesini imanla ve karşılığını Allahtan bekleyerk ibadetle geçirirse Onun geçmiş günahları affedilir” (Hadis muttefeku n aleyhtir) Gecenin vakti: Bu geceyi Yüce Allah ramazanın son on günü içine tek sayılı olan gecelerin içine saklamıştır.
Gecenin gizlenmes inin sebebi: Bu
gecenin müslümanlar tarafından aranması ramazanın son on gününün ibadetler le
geçirilmesi içindir. Bu gece şu duanın sıkca yapılması müstehabtır: “ALLAHUMME İNNEKE AFUVVUN TUHİBBUL AFVE
FA’FU ANNİ” (Ey Allahım! Sen affetmeyi seversin beni affet).
İbn Ömer (r.a.) şöyle nakletmiştir: Sahabeler den bazı kimselere,
rüyalarında, Kadir gecesinin, (Ramazan'ın) son yedi günü içinde olduğu
gösterildi. Resulüllah (a.s.) onlara: "Görüyorum ki rüyalarınız Ramazanın
son yedi günü hakkında biribirin e uygun düşmüştür. Artık kim Kadir gecesini
aramaya kalkışırsa, onu Ramazan'ın son yedisinde arasın" buyurmuştur.
Müslim: 1985
Ebu Saîd Hudrî (r.a.) şöyle anlatır: Resulüllah (a.s.) Mescitte Ramazan ayının ortasındaki on günde itikâf ediyordu. Yirminci gece dolup Peygamber yirmi birinci geceyi karşılayacağı zaman eve dönerdi. Kendisi ile beraber itikâf edenler de dönerlerdi. Sonra kendisi bir ayda ikamet etti de, bu ayda iken, içinde evine dönmekte olduğu o gecede de itikâf etti. Muteakibe n halka bir hutbe irat ederek Allah'ın dilediği bazı şeyleri onlara şöyle emretti:
"Ben şu on günde itikâf ediyordum . Sonra bana şu son on günde itikâf
etmem zahir oldu. Benimle beraber itikâf etmiş olan, kendi itikâf yerinde
gecelesin . Ben, bu geceyi muhakkak görmüştüm, fakat o bana unutturul du. Siz
onu (Kadir gecesi) son ondaki her tek gecede arayın. Ben kendimi bir su ve bir
çamur içinde secde ederken gördüm."
Ebu Saîd Hudrî sözlerine devamla: Biz yirmi birinci gecede yağmura
tutulduk. Hatta Mescidin çatısı Resulüllah'ın namaz kıldığı yere aktı. Ben,
sabah namazından dönerken Resulüllah'a baktığımda, yüzü yağmur çamur içerisinde
idi. Müslim: 1993
Hz. Aişe'nin (r.ah.) naklettiğine göre:Resulüllah (a.s.): "Kadir
gecesini Ramazanın son on günü içinde arayınız" buyurmuştur. Müslim: 1998
İTİKAF
İbn Ömer (r.a.)Hz. Peygamber'in (a.s.) Ramazan'ın son on gününde itikâfa
girdiğini bildirmiştir.
Müslim: 2002
Hz. Aişe (r.ah.) şöyle haber vermiştir:Resulüllah (a.s.) Ramazan'ın son on
günü girince geceleri ihya eder, aile halkını da uyandırır, ibadete daha fazla
önem verirdi. Diğer vakitlerd en çok daha fazla bir ibadet gayreti içerisinde
olurdu.Müslim: 2008
Hz. Aişe'nin (r.ah.) haber verdiğine göre:Resulüllah (a.s.), Ramazan'ın son
on gününde, diğer vakitlerd en daha fazla ibadet yoğunluğu içerisine
girerdi.Müslim: 2009
Kadir Gecesin Alametler i :
Kadir gecesi, açık ve sakin olur, ne sıcak, ne de soğuk olur. Ertesi
sabah güneş, kızıl olup, şuasız doğar. Kadir Gecesinde köpek sesi duyulmaz
diyen âlimler de olmuştur. Ubeyd bin Ömer anlatır: Kadir gecesi denizde
idim, denizin suyunu içtim, tuzlu değildi, tatlı ve hoş idi.
Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki: “Kadir gecesi açık ve mülayim
olur. Soğuk ve sıcak değildir, sabahında da güneş zaif ve kızıl olarak doğar.”
[Taberani]
“Kadir gecesi açık olur, sıcak ve soğuk değildir. Bulut yoktur. Yağmur ve
rüzgar yoktur. O gecenin sabahının alameti güneşin şuasız doğmasıdır.”
[Taberani]
“Kadir gecesi sabahı güneş şuasız olarak doğar. Yükselinceye kadar sanki
büyük bir tabak gibidir.” [Müslim]