Bu Blog içinde Ara

15 Ekim 2012 Pazartesi

MİKAT MAHALLİNDE YAPILACAK İŞLER

MİKAT MAHALLİNDE YAPILACAK İŞLER
ilk önce güzel bir yıkanılır ve temizlenir (yani eğer avret mahallinde yada koltuk altlarında kıl ve benzeri şeyler varsa onları temizler). Bu  temizlik Yüce Allah’ın bu ibadete verdiği önem, Yüce Allah’ın evini ziyaret esnasında bu rabbinin yüceliğinden dolayı sünnettir. İbadete başlanılmadan önce temizlik yapılması el verdiğince gerekmektedir. İhrama girecek olan eğer erkek ise güzel kokular sürünür. Kadınların koku sürünmeleri caiz değildir. Koku bedene sürülür ihram elbisesine koku sürmek caiz değildir. Eğer yıkanmak ve temizlenmek imkânı olmayacak olursa bunda her hangi dini bir sakınca yoktur. Kişinin yıkanamadığından ötürü teyemmüm alması dinen caiz değildir. Umre yapacak erkek iç çamaşırlarını diyer bütün elbiseleri ile beraber çıkarır ve ihram elbisesini giyer.

İhram iki kısımdan oluşmaktadır: İzar; göbekten aşağısını örten kısmıdır. Rida ise; omuzların üzerine alınan kısımdır. İzar ve ridanın beyaz renkte ve temiz  olmaları ıercih edilmelidir. İhram giyilirken başın açıkta kalmasına dikkat edilmelidir.
Kadınlar ise süslü olmayacak, ziynetlerini göstermeyecek, erkeklere ve kâfir kadınlara benzemeyecek bir şekilde normal, günlük elbiseleri içinde ihrama girerler. Buna rağmen kadın eldiven ve nikab (kadınların yüzlerini örtmek için kullandıkları sadece gözlerin görüldüğü bir örtüdür) giymez yüzlerini herhangi başka bir şeyle örterler. Daha sonra temettu ve kıran haccı yapanlar umre için niyet ederler, ifrad haccına niyet edenler ise sadece hac için niyet getirirler. Kalble  niyet edilen dil ile telaffuz edilir. Niyet yapılacak ibadete göre değişiklik gösterir. Niyet açıktan getirilirken kıble istikametine yönelmek daha uygundur. Yaptığı ibadetin çeşitini belirten başka her hangi bir sözü söylemekte caizdir.  Bu söz söylendikten sonra artık yapılacak ibadete giriş yapılmış olur.
Enes (radıyallahu anh) Peygamber efendimizin haccında şu şekilde yaptığını söylemiştir: “....sonra bineğine bindi ne zamanki (Medine civarında bulunan düz bir arazi olan) Beyda’ya ulaştığında Allah’a şükretti, tesbih etti. Daha sonra hac ile beraber umreye niyet ettiğini bildirecek şekilde sesini yükseltti ve (beraberinde bulunan) insanlarda aynı şekilde seslerini yükselttiler (niyetlerini açıktan getirdiler)” (Buhari rivayet etmiştir).
Eğer ihrama giriş sebebi olan umre yada hac ibadetinin her hangi bir sebebten ötürü tamamlanamayacağından korkulacak olursa niyetini söylerken şu şekilde şart öne sürmesi iyi olur “Eğer her hangi bir şey ihramımla devam etmeme engel olacak olursa benim ihramdan çıkacağım yer engellendiğim, her hangi bir engel ile karşılaştığım yer olsun” yada bu manayı ifade eden başka her hangi bir sözde söyleyebilir. Bunun delili ise Duba’a bintu Zubeyr ibnu Abdulmuttalib (radıyallahu anha)’nın Peygamber efendimize: Ya Resulullah ben hac etmek istiyorum velakin rahatsızım (yani hastayım ve hastalığımın beni haccımı tamamlamaktan alı koyacağını zannediyorum) dedi. Peygamber efendimiz de Ona: “Haccını eda et ve şart koş Benim ihramdan çıkacağım yer engellendiğim, her hangi bir engel ile karşılaştığım yer olsun” de diye buyurmuştur (Hadis muttefekun aleyhtir).
İhram namazı diye bir namaz yoktur. Velakin ihram giyildiği esnada eğer farz namaz kılınma zamanı gelecek olursa namazdan sonra niyet yerine getirilir. Peygamber efendimiz bu şekilde yapmıştır. Kendisi öğle namazını kıldıktan sonra hacca niyet etmiştir (Bu şekilde bir hadis Buhari ve Muslim’de bulunmaktadır).
Daha sonra telbiye geririr. Telbiye:
لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاَ شَريِكَ لَكَ  لَبَّيْكَ، إِنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ، لاَ شَريِكَ لَكَ
LEBBEYK ALLAHUMME LEBBEYK LEBBEYKE LA ŞERİYKE LEKE  LEBBEYK  İNNEL HAMDE VEN Nİ’METE LEKE VEL MULK LA ŞERİYKE LEK
demektir. Manası ise:
“Senin çağrına icabet ediyorum, Senin davetine uyuyorum. Senin hiçbir şekilde bir ortağın yoktur. Şübhesizki bütün şükürler sözlü yada fiili olsun senin içindir. Her nimet sendendir. Her şeyin mülkü, tapusu senin elindedir. Şübhesizki senin hiçbir işinde hiçbir ortağın yoktur”.
İhrama giren kişinin bu telbiyeyi sesini yükselterek çokca söylemesi, Yüce Allah’ı çeşitli zikirlerle yüceltmesi Ona dua etmesi ihram esnasında yapılması iyi olan amellerdendir. Fakat kadınların bu zikirleri yaparken  seslerini yükseltmeleri caiz değildir. Bu şekilde ta Kâbe görülünceye kadar devam edilir. Kâbe görüldüğü anda telbiye kesilir. Ve tavafa başlanır.