Bu Blog içinde Ara

13 Haziran 2012 Çarşamba

Hz. Osman Mushafı ve Yedi Harf

Hz. Osman Mushafı ve Yedi Harf


Hz. Osman'ın istinsah ettirdiği mushaflar, yedi harfin hepsini içine alıp almadığı konusunda ihtilaf edilmiştir. Fukaha, kurra, mutekellimin ve diğerlerinden bir grub ulema, bu inançdadırlar. Bunlardan birinin naklini ihmal etmeyi caiz görmezler. Çünkü Hz. Osman'ın istinsah ettirdiği mushafların, Hz. Ebûbekr tarafından yazdırılan mushaftan nakledildiği, diğer mushafların terkedildiği hususunda ittifak etmişlerdir.
Selef ve halefden bir grup ulema ile Müslümanların ileri gelenleri, Hz. Osman'ın mushafı yedi harfin yalnız yazılışlarına şamil olduğu, araza-i ahireda meydana gelen şekline aynen uyduğu, bundan bir harfin bile terkedilmediği görüşündedirler.
İbnu'l-Cezerî; doğru olan görüş budur, der.
Birinci görüşe şu açıklamayı getirebiliriz. Bunu İbnu Cerir şöyle ifada eder: Yedi harf üzere kırâat bütün Müslümanlara vacib değildir. Bu sadece bir cevaz, kendilerini kendilerine verilen bir ruhsattır. Sahabei Kiram, Müslümanların Kur’ân'ı kıraate, bir lehçe üzerinde birleşemedikleri takdirde ihtilafa düşüp bölüneceklerini görünce, umumi bir toplantı yaptılar. Onlar dalaletten uzak kimselerdi. Hz. Osman'ın istinsah ettirdiği mushafta yapılması gereken terkedilmemiş, haram bir iş işlenmemiştir. Şübhesiz, arza-i âhirada Kur’ân'ın bazı âyetleri neshedilmiş ve değiştirmiştir, işte bundan dolayı Sahabe-i Kiram; istinsah heyetinin incelemesi sonunda, arza-i âhirada Kur’ân'dan olduğu kesinleşen âyetleri yazdıkları, bunun dışındakileri terkettikleri hususunda ittifak etmişlerdir.
İbnu Eşte «M e s â h i f», İbnu Ebî Şeybe «F e d a i I» adlı eserinde İbnu Sirin tarikiyle Ubeydetu's-Selmânî'nin şöyle dediğini rivayet etmişlerdir. Bugün Müslümanların okuduğu kırâat, Resûlüllah'ın vefat yılında Cebrail (a.s) kendisine arz ettiği kıraattir.
İbnu Eşte «M e s a h i f» adlı eserinde, İbnu Sîrin'den şöyle dediğini rivayet eder: Cebrail (as) her sene Ramazan ayında bir kere o sene içinde inen âyetleri Resûlullah'a (s.a.v.) arz ederdi. Resûlüllah'ın vefat senesinde bu arza, iki kere yapılmıştır. Okuduğumuz kıraatin, arza-i âhira'da tesbit edildiğini rivayet etmişlerdir
Beğavî, «Ş e r h u' s - S u n n e» adlı eserinde şöyle der: Denilir ki Zeyd b. Sabit, Kur’ân'dan neshedilen ve aynen bırakılan âyetlerin beyan edildiği, arza-i âhirada bulunmuştur. Zeyd bunları yazmış ve Resûlullah'a aynen okumuştur. Bu yüzden Hz. Ebûbekr ve Hz. Ömer, Kur’ân'ın cem'i konusunda Zeyd b. Sâbit'e itimad etmiş, Hz. Osman da mushafın istinsah vazifesini ona tevdi etmişti.