ÂYETLERDE TAKDİM-TEHİR
Bu konu, lafzan mânasını anlamakta zorluk çekilen ve çekilmeyen âyetler olmak üzere iki kısma ayrılır:
Mânasını Anlamakta Zorluk Çekilen Âyetler
Bu gibi âyetlerde takdim-tehir olduğu anlaşılınca, zorluk ortadan kalkar. Bu konu, başlı başına bir eser yazmaya değer bir konudur. Selef uleması bazı âyetlerde bu konuya temas etmiştir.
İbnu Ebi Hâtim; ***** «Onların malları ve evlatları seni imrendirmesin. Allah onlara dünyada azabetmek istemiştir.» (Tevbe, 85.) âyetinde Katade'nin şöyle dediğini rivayet eder: Bu âyette takdim-tehir vardır. Âyette takdim-tehir olmasaydı: ***** «Onların bu dünya hayatındaki malları ve evlatları seni imrendirmesin. Allah onlara ahirette bununla azabetmek istiyor..» şeklinde olurdu.
***** «Eğer Rabbin tarafından geçmiş bir söz ve belirtilmiş bir süre olmasaydı (bunların da mahvı) gerekli olurdu.» (Tâhâ, 129.) âyetinde İbnu Ebi Hâtim, Katade'den yaptığı rivayette şöyle dediğini nakleder: Bu âyette takdim-tehir vardır. Âyette takdim-tehir olmasaydı ***** «Bir söz ve bir süre olmasaydı (bunların da mahvı) gerekli olurdu. şeklinde olurdu.
***** «..kuluna Kitab'ı indirdi ve ona hiç bir eğrilik koymadı. (Onu) dosdoğru bir Kitap (olarak)..» (Kehf, 1-2.) âyetinde Mücahid'den yaptığı rivayette Mücahid şöyle demiştir. Bu âyette takdim-tehir vardır. Eğer olmasaydı ***** «Kitabı dosdoğru olarak indirdi ve ona hiçbir eğrilik katmadı.» şeklinde olurdu.
***** «..seni öldüreceğim ve bana yükselteceğim..» (Âl-i İmrân, 55.) âyetinde Katade'den yaptığı rivayette, bu âyette takdim-tehir olduğunu, eğer takdim-tehir olmasaydı âyetin, ***** «bana yükselteceğim ve öldüreceğim.» şeklinde olacağını söyler.
***** «..hesap gününü unuttuklarından dolayı onlara çetin bir azap vardır.» (Sâd, 26.) âyetinde İkrime'den yaptığı rivayette İkrime'nin şöyle dediğini nakleder: Bu âyette takdim-tehir vardır. Takdim-tehir olmasaydı âyet, ***** «Onlara, unutmalarından dolayı hesap gününde çetin bir azap vardır.» şeklinde olurdu.
İbnu Cerir ***** «..Eğer size Allah'ın lütfü ve rahmeti olmasaydı, pek azınız hariç şeytana uyardınız..» (Nisâ, 83.) âyetinde İbnu Zeyd'den yaptığı rivayette şöyle dediğini nakleder: Bu âyette takdim-tehir vardır. Takdim-tehir olmasaydı âyet ***** «..kendilerine güven veya korku hususunda bir haber geldiğinde pek azı hariç onu yayarlardı. Allah'ın lütfü olmasaydı ne azınız, ne de çoğunuz kurtulamazdı.» şeklinde olurdu.
İbnu Cerir ***** «..'Allah'ı bize açıkça göster' demişlerdi..» (Nisâ, 153.) âyetinde İbnu Abbas'ın şöyle dediğini rivayet eder: Âyette takdim tehir var. Takdim tehir olmasaydı, ***** «onlar açıkça Allah'ı görmek istediklerini söylediler.» şeklinde olurdu.
***** «Hani siz bir adam öldürmüştünüz de onun hakkında birbirinizle atışmıştınız..» (Bakara, 72.) âyeti de bu kabildendir. Begavi, âyetin tefsirinde şöyle der: Bu âyet tilavette muahhar olmakla beraber kıssanın başlangıcıdır. Vahidi de şöyle der: Katilin kim olduğu hakkında ithilaf, sığırın kesilmesinden önce mevcuttu. Fakat âyetin bu kısmını tehir etmiştir. Allahu Taâlâ ***** «Allah size bir sığır boğazlamanızı emreder..» (Bakara, 67.) buyurunca, âyete muhatap olanlar sığırın ancak kaybolan katili bulmak için kesildiğini anlamışlardır. Sığırın kesilmesindeki hikmeti öğrendiklerinde Allah, ***** «Hani siz bir adam öldürmüştünüz de onun hakkında birbirinizle atışmıştınız..» kavmi Musa (a.s.)a meseleyi sorduklarında ***** «..Allah size bir inek kesmenizi emrediyor..» (Bakara, 67.) şeklinde cevap vermiştir.
***** «..Hevesini kendine tanrı edineni gördün mü?..» (Furkan, 43.) âyeti de bu kabildendir. Âyette takdim-tehir olmasaydı ***** şeklinde olurdu. Âyetin ***** arzusunu ilah edinen kimseyi..» şekli mezmum değildir. Burada ikinci meful, önemine binaen tekaddüm etmiştir. ***** «O (Rab) ki otlağı çıkardı. (Yeşillendirdikten) sonra da onu kupkuru, siyah bir çöpe çevirdi. (Petrole dönüştürdü.)» (A'la, 4-5.) âyetleri de bu kabildendir. Âyetteki ***** kelimesi ***** kelimesiyle tefsir edilmiş, ***** kelimesine sıfat yapılmıştır. Bu durumda âyet ***** «Allah onu yeşillendirdikten sonra kupkuru yaptı.» şeklini almıştır. ***** kelimesini tehir etmesi, fasılaya riayettendir.
***** «..ve simsiyah (yollar yarattık)..» (Fatır, 27.) âyeti de bu kabildendir. Takdim-tehir olmasaydı ***** şeklinde olurdu. Çünkü ***** kelimesi, koyu siyah mânasındadır.
***** «..güldü, biz de ona İshak'ı müjdeledik..» (Hûd, 71.) âyeti, takdim-tehir olmasaydı ***** «biz onu müjdeledik, o da güldü.» şeklinde olurdu.
***** «O, (kadın) andolsun ona niyeti kurmuştu. Eğer Rabbinin burhanını görmemiş olsaydı, o da onu arzu etmişti.» (Yûsuf, 24.) âyeti, takdim-tehir olmasaydı ***** şeklinde olurdu. Böylece Yûsuf (a.s.)ın şehvetine kapılması önlenmiştir.
Mânasını Anlamakta Zorluk Çekilmeyen Âyetler
Bu konuda Şemsuddin b. Sâig «el-Mukaddimetu fî Sırrı elfâzı'l Muhkaddimeti» adlı eseri kaleme almıştır. Müellif bu şekildeki takdim-tehirdeki hikmet, takdim edilenin önem kazanmasıdır. Araplar, açıklanması önemli olan ifadeyi takdim ederler, sözlerinde bunun ne ölçüde beyan edileceğini çok iyi bilirler, bundaki hikmeti anlarlar. Bu hikmet, icmali olan hikmettir. Takdimin sebep ve sırlarındaki tafsili hikmet, Kur’ân-ı Kerim'de on şekilde tezahür eder:
a- Önemli konularda teberrüken Allah ismi takaddüm etmiştir. ***** «Allah, kendisinden başka (gerçek) tanrı bulunmadığına şahitlik etti. Melekler ve ilim sahipleri de..» (ÂI-i İmrân, 18.) ile ***** «Bilin ki ganimet olarak aldığınız herhangi bir şeyin mutlaka beşte biri Allah'ın, Resûlünün...» (Enfâl, 41.) âyetlerinde teberrük vardır.
b- ***** «Kim Allah'a ve Resûlüne itaat ederse..» (Nisâ, 69.), ***** «Allah ve melekleri Peygambere salât etmekte..» (Ahzâb, 56.) ***** «..Allah'ı ve Resûlünü hoşnut etmeleri..» (Tevbe, 62.) âyetlerinde Allah lafzının tekaddüm etmesi, tazim ifade eder.
c- ***** «Müslüman erkek ve Müslüman kadınlar..» (Ahzâb, 35.) âyetinde erkeğin kadına takdimi teşrif ifade eder: ***** «..Hüre hür, köleye köle, kadına kadın..» (Bakara, 178.) âyetinde ***** lafzı, ***** «..ölüden diriyi çıkarır..» (En'am, 95.), ***** «Dirilerle ölüler bir olmaz..» (Fâtır, 22.) âyetlerinde ***** lafzı, ***** «Sizin için atları, katırları, merkebleri binek hayvanı..» (Nahl, 8.) âyetinde ***** lafzı, ***** «..gözlerinde ve kulaklarında..» (Bakara, 7.), ***** «..çünkü kulak, göz, gönül..» (İsrâ, 36.)
ve ***** «Allah işitmenizi ve gözlerinizi (elinizden) alsa..» (En'am, 46.) âyetlerinde ***** kelimeleri de böyledir. İbnu Atiyye, Nakkaş'ın; bu âyetlerde işitmenin görmeden daha üstün olduğunu, Allah'ın sıfatlarından olan Semi' ve Basîr terkibinde Semi' sıfatının bu yüzden takdim ettiğine dair sözünü nakleder.
***** «Peygamberlerden söz almıştık. Ey Muhammed, senden, Nuh'dan..» (Ahzâb, 7.) âyetinde Resûlullah'ın Nuh (a.s.)a, ***** «Resullerden ve nebilerden..» (Hac, 52.) âyetinde resûlün nebiye, ***** «Muhacir ve Ensar'dan (İslam'a girmekte) ilk öne geçenler ile..» (Tevbe, 100.) âyetinde Muhacirin Ensar'a, bazı âyetlerde ins'in cin'ne, Nisâ sûresindeki âyette enbiyanın sıddık'a, sıddık'ın şehid'e, şehidin salih kullara, İsmail (a.s.)ın İshak'a, Allah'ın kelimi olması dolayısıyla Musa (a.s.)ın Harun (a.s.)a (Tâhâ sûresindeki fasıladan dolayı Hz. Harun'un Hz. Musa'ya takaddümü hariç), Bakara sûresindeki âyette, efdaliyetinden dolayı Cebrail (a.s.)ın Mikail (a.s.)a, ***** «Sizin ve hayvanlarınızın geçimi için.» (Abese, 32.) ile ***** «..göklerde ve yerlerde olan kimseler, kanatlarını çırparak uçan kuşlar Allah'ı tesbih ederler..» (Nur, 41.) âyetlerindeki âkilin gayrı âkile takdimi de, teşrifinden dolayıdır.
***** «..ondan kendilerinin de hayvanlarının da yediği ekini çıkarıyoruz.» (Secde, 27.) âyetinde ***** kelimesinin ***** den önce gelmesi ***** kelimesinin daha önce cümlede geçmiş olmasındandır. Bu yüzden ***** ın önce gelmesi, uygun olmuştur. Abese sûresinde ise durum bunun tersidir, ***** «İnsan yediğine şöyle bir baksın..» (Abese, 24.) çünkü burada önce ***** kelimesi geçtiği için âyet, ***** şeklinde siyaka uygun bir biçimde geliyor.
Pek çok âyette Mümin kelimesi, küffar kelimesine, ashabı yemin, ashabı şimale, sema kelimesi arza, güneş kelimesi ***** «Allah yedi göğü birbiri üstünde tabaka tabaka yarattı. Ve ayı bunların içinde bir nur, güneşi de bir lamba yaptı.» (Nuh, 15-16.) âyetleri hariç, aya takaddüm etmiştir. Buradaki takaddüm, fasılaya riayet için olduğu kadar, âyetteki zamirinin kendilerine dönmesi hasebiyle, semavat ehlinin aydan daha çok faydalandığı için geldiği de söylenir.
İbnu'l-Enbari şöyle der: Denilir ki ayın yeryüzüne bakan kısmı yeryüzündekilere, diğer kısmı da sema ehline ışık saçar. Bu yüzden Cenab-ı Hak, ayın sema ehline daha çok ışık verdiğinden, Nuh sûresinin 16. âyetinde ***** zamirini, sema ehline ait kılmıştır.
*****«..görülmeyeni ve görüleni bilen..» (Zümer, 46.) âyetinde olduğu gibi gayb kelimesi, şehadet kelimesinden önce gelmiştir. Çünkü gaybı bilmenin derecesi daha üstündür. ***** «..O gizliyi de, ondan daha gizlisini de bilir..» (Tâhâ, 7.) âyetinde ise fasılaya riayet edilerek gayb daha sonraya bırakılmıştır.
d- Dördüncüsü, münasebet ifade etmesidir. Bu da iki şekilde olur. Ya, ***** «Akşamleyin meradan getirdiğiniz, sabahleyin de meraya saldığınız zaman onlardan zevk alırsınız..» (Nahl, 6.) âyetinde olduğu gibi, siyakı kelamdan dolayı tekaddüm eden ifade ile münasebetin bulunmasındandır. Âyette hayvanların meraya gidiş-dönüşlerindeki güzellik, her iki durumun aynı güzellikte olmasından dolayı değil, siyakdan dolayıdır. Hayvanların tok karnına akşam vakti meradan dönüşlerindeki güzellik, aç karnına meraya gidişlerindeki güzellikten daha farklıdır. Buna benzer bir diğer âyet de: ***** «Onlar ki harcadıklarında, ne israf ederler, ne de cimrilik eder..» (Furkan, 67.) âyetidir. Bu âyette israfın nefyi takdim edilmiştir. Çünkü şeref infaktadır.
***** «..size korku ve umut veren şimşeği göstermesi.» (Rûm, 24.) âyeti de bu kabildendir. Yıldırım; şimşeğin ilk çakmasıyla meydana gelir. Fakat yağmur, ardarda şimşek çakmasından sonra yağmağa başlar ki beklenen yağmur, korku veren şimşekten sonra gelir.
***** «Onu ve oğlunu âlemlere bir işaret yaptık.» (Enbiya, 91.) âyetinde Hz. Meryem'in ismi oğlunun ismine tekaddüm etmesi, ***** «..O ki ırzını korudu..» cümlesinde geçmesinden dolayıdır. ***** «Meryem oğlunu ve annesini bir işaret kıldık..» (Müminûn, 50.) âyetinde, aynı sebebten dolayı Hz. İsa'nın ismi, annesinin isminden önce geçmiştir. Bir önceki 49. âyette Hz. Musa'nın isminin geçmesi bunu münasip kılmıştır. ***** «..onların hepsine hükümdarlık ve bilgi verdik..» (Enbiya, 79.) âyetinde geçen ***** kelimesi, bir önceki âyette ***** «..hani onlar,..bir ekin hakkında hükmediyorlardı..» şeklinde geçmesinden dolayı, ***** kelimesinden önce gelmiştir.
Ya da takdim veya tehirden ibaret olan lafzın münasebetidir. ***** (Hadid, 3.), ***** «Andolsun sizden önce gelenleri de bildik, sonra gelenleri de bildik.» (Hicr, 24.), ***** «Sizden (hayırda) ileri gitmek veya geri kalmak isteyen kimse için (uyarıcıdır).» (Müddessir, 37.), ***** «..önde veya sonda ne yaptığı..» (Kıyame, 13.), ***** «Bir çoğu önceki (ümmetlerdendir). Bir çoğu da sonrakilerden.» (Vakıa, 39-40.), ***** «iş eninde sonunda Allah'a aittir..» (Rum, 4.), ***** «..ilkte de sonda da hamd Allah'a mahsustur..» (Kasas, 70.) âyetleri buna misaldir. ***** «Son da ilk de Allah'ındır.» (Necm, 25.) ve ***** «..sizi ve önce gelenleri bir araya topladığımız..» (Mürselât, 38.) âyetlerinde ise, fasılaya riayet edilerek takdim-tehir, lafız münasebetine aykırı olarak gelmiştir.
e- Kelimeyi takdim etmek sûretiyle, kelimenin önemini belirtmektir, ***** «..yapacağı vasiyetten, ya da borcundan sonradır.» (Nisâ, 11.) âyetinde olduğu gibi vasiyet kelimesi, borç kelimesine takdim edilmiştir. Halbuki borç, dini yönden vasiyetten daha önemlidir.
f- Takdimin, önceliğe sahip olmasındadır. Bu öncelik; ya gecenin gündüze, karanlığın aydınlığa, Hz. Adem'in Hz. Nuh'a, Hz. Nuh'un Hz. İbrahim'e, Hz. İbrahim'in Hz. Musa'ya, Hz. Musa'nın Hz. İsa'ya, Hz. Davud'un Hz. Süleyman'a, ***** «Allah meleklerden de insanlardan da elçiler seçer..» (Hac, 75.) âyetinde olduğu gibi melâikenin beşere, Ad kavminin Semud kavmine, ***** «..hanımlarına ve kızlarına söyle..» (Ahzâb, 59.) âyetinde olduğu gibi kadınların çocuklara, ***** «..O'nu ne uyuklama, ne de uyku tutar..» (Bakara, 255.) âyetinde olduğu gibi, uyuklamanın uykuya takdimi, var olma yönüyle zamana bağlıdır.
Ya, ***** «İbrahim ve Musa'nın sahifelerinde» (A'la, 19.), ***** «..Bundan önce de insanlara doğru yolu göstermek için Tevrat ve İncil'i indirmişti..» (Âl-i İmrân, 3.) âyetlerinde olduğu gibi nüzul sırasına bağlıdır. Ya da ***** «..rüku ve secde edin..» (Hac, 77.), ***** «..yüzünüzü ve ellerinizi yıkayınız..» (Mâide, 6.), ***** «..safa ile merve Allah'ın nişanelerindendir.» (Bakara, 158.) âyetlerinde olduğu gibi, teklif ve vucubiyetindeki tertibe bağlıdır. Bu yüzden Resûlullah (s.a.v.): Allah nasıl başlamışsa biz de öyle başlarız, buyurmuştur. Ya da ***** «..ikişer, üçer, dörder..» (Nisâ, 3.), ***** «üç kişi gizli konuşsa mutlaka dördüncüleri O'dur. Beş kişi konuşsa mutlaka altıncıları O'dur..» (Mücâdele, 7.) âyetlerinde olduğu gibi, bizzat sayı ve tertibe bağlıdır. Bütün sayıların tertibi de böyledir. Bu tertibin, kendinden sonraki sayıya nazaran bir önceliği vardır. ***** «..Allah için ikişer ikişer ve tek tek kalkınız..» (Sebe, 46.) âyetinde ise, cemaata ve hayırlı işlerde beraberliğe teşvik olduğundan, bu tertibe uyulmamıştır.
g- Takdimin, sebebe bağlı olmasıdır. Aziz kelimesinin Hakim kelimesine takdimi buna misaldir. Çünkü Allahu Taâlâ Aziz'dir, bundan dolayı da Hakim'dir. Alim sıfatı da Hakim sıfatına tekaddüm etmiştir. Çünkü Hakim olmak, ilme bağlıdır. En'am sûresinde Hakim sıfatının Alim sıfatına takdimi, teşri makamında olmasından dolayıdır. Fatiha sûresinde ibadetin, yardım dilemeye takdimi, yardımın gerçekleşmesine sebeb olmasındandır. ***** «..Allah, tevbe edenleri ve temizlenmek isteyenleri sever..» (Bakara, 222.) âyetinde tevbe temizliğe sebeb olduğundan, ***** «..her günahkar iftiracıya..» (Câsiye, 7.) âyetinde iftira, günaha sebeb olduğundan, ***** «..Mümin erkekler gözlerini bakılması yasak olandan çevirsinler..» (Nur, 30.) âyetinde bakmak, kadının fercine bakmağa yönelik olduğundan, tekaddüm etmiştir.
h- Takdimin, kesrete bağlı olmasıdır. ***** «..sizin bir kısmınız kâfir, bir kısmınız da Mümin'dir..» (Tegâbun, 2.) âyetinde, küfür ehlinin çokluğu sebebiyle kâfir kelimesi, Mümin kelimesinden önce gelmiştir, ***** «..onların bir kısmı kendine yazık eden..» (Fâtır, 32.) âyetinde zalimler, muktesıd ve hayırda yarışanlara oranla çoğunlukta olduğundan tekaddüm etmiştir. Erkek hırsız çoğunlukta olduğundan kadın hırsıza, zina eden kadın çoğunlukta olduğundan zina eden erkeğe tekaddüm etmiştir. Pek çok âyette görüldüğü üzere rahmet, azab kelimesinden önce gelmiştir. Rahmetim gadabımı geçti, hadisi kudsisi, buna işaret etmektedir.
İbnu'l-Hâcib, «eI-EmâIi» adlı eserinde ***** «..eşlerinizden ve çocuklarınızdan size düşman olanlar vardır. Onlardan sakının..» (Tegâbun, 14.) âyeti hakkında şöyle der: Bu âyette zevceler, tekaddüm etmiştir. Âyetteki gaye, aile fertleri arasında düşmanların var olduğunu haber vermektir. Düşmanlık, evlattan ziyade zevcelerden geldiği daha çok görüldüğünden, tekaddüm etmiştir. ***** «Mallarınız ve evlatlarınız sizin için bir imtihan vesilesidir..» (Tegâbun, 15.) âyetinde, malın evlada tekaddümü de bu kabildendir. Çünkü mal, fitnenin başlıca sebebidir, ***** «Hayır, (Rabbinin bu kadar iyiliğine rağmen yine) insan azar; kendini zengin (kendine yeterli) gördüğü için.» ('Alak, 6-7.) âyetleri bunun bir delilidir. Fitnenin meydana gelmesinde evladın rolü, mal gibi değildir. Bu yüzden mal, evlada takdim edilmiştir.
ı- Takdim, az önemliden çok önemliye doğru bir terakkiye göre yapılır, ***** «Onların yürüyecekleri ayakları mı var, yoksa tutacak elleri mi var?...» (A'raf, 195.) âyetinde, değere göre terakki gayesi görülür. Çünkü el, ayaktan, göz elden, duyma görmeden üstündür. Daha değerli olanın tehir etmesi, bu nevidendir. Rahman ve Rauf sıfatlarının Rahim sıfatına, ***** «..Resûl bir Nebi idi..» (Meryem, 51.) âyetinde olduğu gibi Resûlün Nebiye takdimi, buna misaldir. Bu hususta bazı görüşler ileri sürülmüştür, bunların en meşhuru, fasılaya riayet edilmesi görüşüdür.
i- Takdim, çok önemliden az önemliye doğru gerileme şeklinde yapılır. ***** «..kendisini ne bir uyuklama, ne de uyku tutmaz..» (Bakara, 255.), ***** «..ne küçük, ne de büyük hiçbir şey bırakmıyor herşeyi sayıp döküyor..» (Kehf, 49.),
***** «Ne Mesih, Allah'a kul olmaktan çekinir, ne de gözde melekler Allah'a kul olmaktan çekinmezler..» (Nisâ, 172.) âyetleri buna misal getirilmiştir.
İbnu Sâig'in bu konuda ileri sürdüğü sebebler, bunlardan ibarettir. Bazı ulema, başka sebebler de ileri sürmüşlerdir.
Allah'ın kudretini en bariz şekilde ifade eden (yılanın karnı üzerine yürümesi) kelimesinin tekaddümû, bunlardan biridir. ***** «Onlardan kimisi karnı üzerinde yürür.» (Nûr, 45.) âyeti ile ***** «..Dâvud'a dağları ve kuşları boyun eğdirdik..» (Enbiya, 79.) âyeti buna misaldir. Zemahşeri, son âyetin tefsirinde şöyle der: Dağların zikri, kuşlara tekaddüm etmiştir. Çünkü dağların Hz. Davud'un emrine verilmesi ve Allah'ı teşbih etmeleri, Allah'ın kudretine delâlet bakımından gerçekten hayret vericidir. Bu yönüyle, Kur’ân'ın icazını en mükemmel şekilde ortaya koymaktadır. Çünkü cansız olan dağlar, bunu yapmaktadır. Oysa kuşlar, öten canlılardır.
Fasılaya riayet de, bu sebebler arasında sayılmıştır, ileri de buna dair bolca misal verilecektir.
Elli Beşinci Bölümde görüleceği gibi, ihtisas için hasr ifade etmesi de bu
sebeplerden biri sayılmıştır. ■
sebeplerden biri sayılmıştır. ■
Bazan bir kelime, bir âyette takdim, diğer âyette tehir edilebilir. Bunun sebebi ya, daha önce görüldüğü gibi, kelimenin siyaka uygun düşmesi bakımından takdim-tehir yapılmasıdır, ya da, kelimenin kendisine verilen önem bakımından, âyetin bu kelime ile başlayıp bitmesidir. ***** «O gün bazı yüzler ağarır..» (Âl-i İmrân, 106.) âyeti buna misaldir. Ya da ***** «..secde ederek kapıdan girin ve 'hitta' (ya Rabbi bizi affet) deyin..» (Bakara, 58.), «..(Allah'a niyaz edip bizi) affet deyin ve secde ederek kapıdan girin..» (A'raf, 161.), ***** «Gerçekten Tevrat'ı biz indirdik, onda yol gösterme ve nur vardır...» (Mâide, 44.), ***** «,.De ki: 'Öyleyse Musa'nın, insanlara nur ve yol gösterici olarak getirdiği..» (En'am, 91.) âyetlerinde olduğu gibi, fesahat sanatını göstermek, sözü değişik üslupda kullanmak gayesi ite yapılan, takdim-tehirdir.