Çocuk İçin Akika
Bir Müslüman’ın, yeni doğan çocuğunun yedinci günü bir akika kesmesi müstehap ve sünnettir. Çünkü Ebû Dâvud’un Sunen’inde Semura b. Cundub (radıyallahu ‘anhu)’dan Rasûlüllâh (sallallahu ‘aleyhi ve sellem)’in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:
‘Yeni doğan her çocuk, akikasıyla rehindedir. Akika yedinci gün kesilir ve çocuğun saçı kesilerek isim[1] verilir.’[2]
Bu arada akika, erkek çocuğu için iki, kız çocuğu için de bir koyundur. Nitekim bu konuda Rasûlüllâh (sallallahu ‘aleyhi ve sellem)’den tamamı sahih olan birkaç hadis rivayet edilmiştir.[3]
Bu arada büyük günahların en büyüklerinden biri de, bir kimsenin, yiyeceğine ortak olacak diye çocuğunu öldürmesidir.
Yüce Allah şöyle buyurur: ‘Yoksullaşma korkusuyla çocuklarınızı öldürmeyiniz! Onlara da size de biz rızk veririz. Onları öldürmek büyük bir hatadır.’ (İsrâ, 17/31)
﴿ قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلاَّ تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَلاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَكُمْ مِنْ إِمْلاَقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ. ﴾
‘De ki: Gelin, Rabbinizin size haram kıldıklarını okuyayım; Allah’a hiçbir şeyi ortak koşmayınız, ebeveyninize iyi davranınız ve çocuklarınızı yoksullaşma korkusuyla öldürmeyiniz. Biz size de onlara da rızk veririz.’ (En‘âm, 6/151)
Buhârî ve Müslim’de İbn Mes‘ûd (radıyallahu ‘anhu)’dan şöyle dediği rivayet edilmiştir: “Rasûlüllâh (sallallahu ‘aleyhi ve sellem)’e:‘Allah katında en büyük günah hangisidir?’ diye sordum. O: ‘Seni yarattığı halde Allah’a ortak koşmandır’ dedi. Ben:‘Gerçekten bu büyük bir günahtır. Sonra hangisi?’ dedim. O: ‘Seninle yiyeceğini paylaşacağı korkusuyla çocuğunu öldürmendir’ dedi. Ben:‘Sonra hangisi?’ dedim. O: ‘Komşunun hanımıyla zina yapmandır’ dedi.”[4]
O halde bu büyük günaha yaklaşmaktan şiddetle sakın!
Bu günahlardan hiçbirini işlemeye asla girişme!
Öte yandan neslin çokluğu müstehab ve övülen bir husustur. Rasûlüllâh (sallallahu ‘aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: ‘Kocasını seven[5] doğurgan kadınla evleniniz. Zira ben, ümmetlere karşı sizin çokluğunuzla övünürüm’[6]
Kaldı ki salih evlad, ana babasına dua da eder. Bu konuda Rasûlüllâh (sallallahu ‘aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: ‘İnsan öldüğü zaman şu üç husus hariç, ameli kesilir:
Devam eden bir sadaka, faydalanılan bir ilim ve kendisi için dua eden salih bir çocuk.’[7]
[1] Bu hadisin bir lafzında “يُسَمَّى isim verilir” yerine “وَيُدَمَّى başına kan sürülür” kelimesi geçmiştir. Ebu Davud, “Kan sürülür” kelimesinin bir yanılgı sonucu olduğunu, doğrusunun “isim verilir” şeklinde olması gerektiğini belirtmiştir. Bkz.: Sünenu Ebi Davud (3/260 - ed-Duas tahkiki ile)
Tirmizî, hadisi rivayet ettikten sonra şöyle der:‘Bu, hasen ve sahih bir hadis olup ilim ehline göre uygulama buna göredir. Onlara göre, doğumunun yedinci günü çocuk için akika kesmek müstehaptır. Eğer yedinci gün kesilemezse on dördüncü gün, bu gün de kesilemediği takdirde bu kez yirmi birinci gün kesilir.’
Ben derim ki: İsim vermek, yedinci günde şart olmayıp doğumun hemen ardından da olabilir. Çünkü Müslim’in Sahîh’inde (2315) Enes b. Mâlik (radıyallahu ‘anhu)’dan Rasûlüllâh (sallallahu ‘aleyhi ve sellem)’in:
‘Bu gece bir erkek çocuğum oldu ve ona babam İbrahim’in adını verdim’ buyurduğu rivayet edilmiştir. Allah da:
‘Ey Zekeriya! gerçekten biz sana adı Yahyâ olan bir oğul müjdeliyoruz.’ (Meryem, 19/7)
[2] Hadis, Ebû Dâvud, (2838); Tirmizî, (1522); Nesâ’î, (7/166) ve İbn Mâce, (3165)’te rivayet edilmiş olup senedi sahihtir. Bu arada Nesâ’î’de Habîb b. Şehîd’in şöyle dediği rivayet edilmiştir:“Muhammed b. Sîrîn bana, Hasan’a akika konusundaki hadisini kimden duyduğunu sor’ dedi. Ben de ona bunu sordum. Bunun üzerine: ‘Semura (radıyallahu ‘anhu)’dan duydum’ dedi.”
[3] Bkz: Nesâ’î, (7/162 vd.); Ebû Dâvud, (3834 vd.). Muhammed Nâsiruddîn el-Elbânî, İrvâ’u’l-Galîl, (4/379 vd.).
[4] Buhârî, (7520); Müslim, (86).
[6] Bu rivayete Hattâbî yer vermiş ve hadisi şöyle yorumlamıştır:‘Bu iki nitelik, alınacak kızın yakını olan kadınların durumundan anlaşılır. Çünkü akraba kadınlar bu bakımdan birbirlerine çekerler. Allah en iyi bilendir. Hadis şöyle de yorumlanabilir: Evlendiğiniz kadında bu iki nitelik varsa onunla evliliği sürdürün.’